Foto-reportage og resumé - 1. del

40 års jubilæum i Søværnet´s tegn

På denne side bringer vi et kort referat med enkelte fotos af begivenhederne under vort 40 års jubilæum d. 22. - 23. august 2009.

På næste side "FOTOALBUM - JUBILÆUM" bringer vi et diasshow med mange fotos og med undertekster.

Læs og se om P524 Nymfen på følgende link:
www.navalhistory.dk/danish/Skibene/N/Nymfen (2009).htm

Læs og se om Nymfen´s heraldik på følgende link:

Påmønstringen i nye trøjer d. 22.08.2009

Se til højre! - ret ind! - alle ret! - rør!
Regnemanden Tonny fik lige fat i kraven af os - men opgav! Alligevel havde vi til dagen fået smarte T-shirts med Rota-Ran heraldik påtrykt. Det hjalp lidt på selvværet!

Billedet er taget ved ankomsten til Christiansminde Hotel i Svendborg, lørdag d. 22.august kl. 11. Alle var præcise!

Frokost på Bagenkop Kro

Turen gik til Bagenkop kro. Et gensyn efter 40 år!
Krofar serverede æggekage ad libitum med frisk fadøl.
Vi ankom kl. 12 og efter en god frokost med masser af gensynssnak, begav vi os ned til havnen kl. 13, hvor P524 Nymfen tog imod.

Velkommen ombord på P524 Nymfen

Kaptajn Chris Rønholt (tv) bød sammen med besætningen velkommen ombord. Knud afleverede en maritim gave til skibet: En nyfremstillet engelsk marine-lampe til fyrfadslys.

Fremvisning af P524 Nymfen ombord

P524 Nymfen er et nyt, imponerende skib fra maj 2009. Spritnyt. Alt var skruet godt sammen, lige fra ledningsnet, maskinerne, lukaf´erne, kabyssen, broen og glasfiberskroget. Ikke pralende, men gedigent i kraft af godt og enkelt håndværk. Denne nye serie patruljebåde er lige akkurat, hvad der har været brug for længe i Søværnet og på sin vis, afløser de den gamle Daphne-klasse m.h.t. opgaveløsninger i fredstid. Et langt mere moderne og smart skib, end vi var vant til, men det er også 40 år siden, hvor Daphne klassen var næsten lige så ny.

Tovtrækning på stranden

Søværnet havde taget udfordringen op om en go´gammeldags gang tovtrækning nede på stranden. Kunne vi slå de unge, friske gutter? Nej - det kunne vi ikke! Hverken i hovedkampen eller til revance-kampen. Hiv- hiv- hiv råbte de i kor - jo - vi havde kortvarigt krammet på dem i omkampen! Herfra stammer billedet. Som det fremgår: En uhyre vanskelig opgave!

Det var en skæg og lærerig oplevelse! Vi har så fundet ud af, hvorfor vi aldrig mere hører fra Søværnet om genindkaldelse!

Festmiddag på Christiansminde Hotel

Efter en dejlig eftermiddag, der sluttede med rundtur på Bagenkop Havn, gik turen tilbage til Svendborg. Her var der festmiddag med velkomstdrink på terrassen, efterfulgt af 3 retters menu i restaurenten. Bagefter kaffe med kage på terrassen i den lune lørdag aften. Vi droppede af samme grund lokalet i kælderen og ret sent gik vi på et af værelserne, hvor Aksel hev katten i halen - spillede på det medbragte rynkeflygel, mens der blev fortalt historier og drukket polimut og øl. Nogen tid efter midnat tørnede vi ind. Godt trætte efter dagens mange indtryk.

Brunch og kasseeftersyn

Efter en dejlig brunch i restauranten, holdt vi morgenmøde på terrassen. Bl.a. skulle vi hver især afregne for turen og for afholdte udgifter til gaver, trøjer og hjemmesiden. En hyggelig affære med mange gode bemærkninger. Omkring kl. 10 forlod vi Christiansminde, for at begive os til Svendborg Havn, hvor vi ville se den ombyggede, men brændte Daphne og 2 andre lidt mere originalt intakte bevogtningsfartøjer, der var i en meget dårlig stand nu efter 40 år.

Følg med lidt senere på "sidens økonomi", idet alle har afregnet for hjemmesiden. Hér vil økonomien fremgå.

De gamle bevogtningsfartøjer af Daphne klassen

Daphne brændte d. 6. august og det var ikke noget godt syn, der mødte os på Svendborg Havn. Alligevel er sandheden vel, at Dahpne´s skrog er i en langt bedre forfatning, end det er tilfældet for de 2 andre bevogtningsfartøjer, der ligger på Ring-Andersen´s skibsværft og som efter sigende er solgt til Nigeria.

På vores hjemmeside er der et billede af Max, der kigger efter overlevende - det gør han stadigvæk nu 40 år efter! Dette sjove foto vil være med i næste afsnit´s diasshow med forstørrelse.

Langelandsfortet

Så gik turen til Langelandsfortet, der er omdannet til museum under Langelands kommune. Det var en særdeles interessant udflugt, med besøg ombord på en hjemmeværskutter og en dansk u-båd, oplagt så sent som i 2004. U-båden er særdeles velholdt inde og ude og den ville sikkert kunne fungere i vandet igen - hvorfor ikke? Søværnet har ingen u-båds eskadre længere, så hvad der foregår under vandet langs de danske kyster, er der ingen der ved. Endvidere så vi en specialudstilling omkring murens fald i Berlin og om forholdene efter den 2. Verdenskrig, der førte til Den Kolde Krig mellem Øst og Vest. Regnemanden havde været på Langelandsfortet i 1958 og han kunne vise os, hvordan de gamle kanonstillinger fungerede. Vi sluttede af med at se en rigtig MIG´er og et Draken fly. Spændende jagermaskiner.

Hyggelig afsked hos Birthe og Ole

Den begivenhedsrige week-end sluttede hos Birthe og Ole, der uden for programmet serverede fadøl og røde Langelændere i hobetal. Det var virkeligt et flot initiativ!
Vi var gået hen og blevet sultne, selv om vi gjorde en stor indsat ved morgenbordet på Christiansminde.

Vi siger mange tak til Birthe og Ole for dette hyggelige pølsebord og deres store gæstfrihed, hvor vi nød vores sidste del af mødet udenfor i haven på denne dejlige sensommerdag.

Så gik den ikke længere. Modstræbende sagde vi farvel til hinanden efter en lang og spændende week-end og vi kørte hjemad.